En viss idiot till bartender

Vilka idioter det finns = http://www.aftonbladet.se/wendela/article12984002.ab

Jag blir grymt förbannad på människor som tror att de vet bäst och anser sig att ha rätt att agera översittare. Detta utan att ens ha någon fakta att basera sina åsikter på. O värst av allt, den ansvariga på Rival försvarar bartenderns beslut. Hur svårt kan det vara att förstå att två glas vin när man ammar INTE ÄR SAMMA SAK som två glas vin när man är gravid? Är hela Sverige somliga lobotomerade eller? Grr, nu går jag o lägger mig för jag känner mig pms'ig (utan pms) som blir arg för en tidningsartikel... jaja.

Uppdatering: Nu efter en natts sömn är jag inte lika bitsk som igår, men tycker fortfarande att det är anmärkningsvärt att Rivals ledning inte direkt ber om ursäkt för diskrimineringen som skett och tar avstånd från det bartendern gjort. Vad är annars alternativet, att bartendern utan grund får neka att servera blåögda, eller de över 170cm osv osv? Enda anledningen till att neka servering är väl om kunden är tydligt överförfriskad eller misstänks att den senare kommer sätta sig bakom ratten.

Jag kan gå med på att det kan finnas andra anledningar till att neka servering just om barn är med, vid ett mycket tidigare stadium av onykterhet än vanligt MEN då ska man inte skylla på amningen och är ju en helt annan diskussion som gäller isf både mammor och pappor (och absolut inte ang 1-2 glas vin, enligt mig)!

Fakta:
På livsmedelsverkets sida kan man ju själv se att den lilla alkoholmängden som kommer i bröstmjölken INTE är skadligt för barnet som ammas. (http://www.slv.se/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/ammande/?amp;epslanguage=sv samt http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article12986512.ab )

Alkoholmängden i bröstmjölken efter 1-2 glas vin rör sig om ca. 0,3 till 0,5 promille (= 0,03% till 0,05%) dvs typ som en tallrik fil. Alkohol i bröstmjölk är alltså inte samma sak som när man är gravid och delar blod med barnet, som då istället för promillen skulle få i sig lika många procent alkohol som man själv.

Ps. http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/karinpettersson/article12988575.ab


Kommentarer
Postat av: Katja

Om detta skulle vara okej, då är det alltså helt okej för en tobakshandel att neka att sälja cigaretter till kvinnor med barnvagn, utifall att de skulle amma. För det är ju skadligt.

Och för systembolaget att vägra sälja alkohol till kvinnor med barn med sig, för tänk om de dricker sig redlösa och inte tar hand om sina barn, eller ammar, ve och fasa.

Vad fantastiskt det är, storebrors-sverige..

2011-05-06 @ 09:07:12
URL: http://giftassugen.blogg.se/
Postat av: Julia

Åhhh, du har så rätt, sitter precis och knåpar på eget inlägg om just detta. Man får så klart inte dricka sig berusad med barn men det har ju inte med amningen att göra (så länge det handlar om rimliga mängder).



Tack för tipset om dagarna, nu har vi nog fått ihop det!



Nu ska jag fortsätta skriva, det brinner lite i fingrarna känner jag, ska bara söva den lille (med 1 liter brännvin eller så;)) så att jag har händerna och hjärnan fri för en stund först...

2011-05-06 @ 17:46:45
URL: http://logikenligtjulia.blogg.se/
Postat av: Katja

2011-05-07 @ 07:54:26
URL: http://giftassugen.blogg.se/
Postat av: katja

Haha, ja det är inte klokt.. dåligt för den baren iallafall.. för är folk så som jag är så skulle jag bli så sur att jag aldrig mer gick dit. :-)

Vad bra att det löser sig med dagarna! Själv väntar jag med stor iver på om S kan behaga att skriva under så att jag får mina föräldradagar. Det är inte riktigt klokt det där.. det gick JÄTTEBRA att tacka och ta emot mina föräldradagar när han var arbetslös och behövde fler dagar för att slippa gå på akassa. Nu när han inte behöver dem och tvingar mig vara ledig från jobbet, då vill han kankse inte alls skriva under för att han inte känner för det.. det är inte utan att man blir lite bitter. Usch vad folk kan vara dumma ibland .. sådär, nu har jag klagat klart. Ses idag? Fattig som en kyrkråtta men jag är för det mesta dräglig att umgås med.. en annan håller ju inte på och bantar ;-)

2011-05-07 @ 07:58:06
URL: http://giftassugen.blogg.se/
Postat av: Sandra

Vad hände med jämnställheten?



Ja undrar ju hur folk orkar bry sig om alla fel som andra gör. Räcker det inte att man har sin egen förmåga och eget omdöme att lita på. Varför är det alltid mamman som ska ta all skit? I 10 fall av 9 så är det hon som råkar ut för det. Det är faktiskt 2 personer (oftast) som skaffar ett barn och det är lika väl bådas ansvar. Varför ska inte mamman få ta ett glas vin lika väl som pappan? Pappan ska oxå vara hemma tvätta, städa, laga mat, gå till parken, ha playdates, lära barnen vad som är rätt å fel, torka bajs, fixa med dagis, skola, matsäck, handla kläder. Ja allt ska väl vara lika mycket ansvar ända skillnaden råkar ju vara att det ä mamman som får bära barnet i 9månader för att sedan förlösa det. Men de är när barnet är här som pappan kan lika mycket. Det borde finnas en tid då papperna inte får ta in alkhol eller använda tobak på 9mån. De kan gärna få illamåendet och tröttheten så ska vi se vad de då kommer att skriva. Ja har inga barn själv så de blir ju lite svårt att sätta sig in i situationen. Men är jävligt på alla moralkakor som mammorna får.

2011-05-08 @ 01:44:15
URL: http://ircgirl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0