Inte lätt det här

Suck vad svårt vissa saker ska vara då. Det här är såå typiskt mig.

Nu har jag ägnat över 1 timma på att prata i telefon med olika personer på landstinget för att reda ut om vi har rätt till en sjukresa eller anslutningsresa till närmaste hållplats.

Samtal #1:
Jag: Hej, jag har en kallelse till BVC för att min dotter ska vaccineras imorgon, och vi bor lite dumt till, för länsbussen går endast 4 gånger om dagen här, så jag undrar om vi är berättigade till en anslutningsresa till stadsbusshållplatsen?
Beställningscentralen: Ja, det beror på vilken tid det gäller.
Jag: Tiden på vårdcentralen är kl XX och vår buss går endast XX.
Beställningscentralen: Ett ögonblick, jag ska höra med trafikledningen. ... Tack för att du väntade. Tyvärr räknas inte besök till BVC som sjukresor, så ni är inte berättigade till en sjukresa.
Jag: Ja alltså egentligen var det en anslutningsresa till kollektivtrafiken jag var ute efter, för det står ju på kallelsen att om man åker buss till/från vårdcentralen så får man åka gratis om man visar kallelsen. Och eftersom vår buss inte går så ofta så tänkte jag om vi kunde få en anslutningsresa till stadsbussen istället, såsom det står i infobroshyren att man ska kunna få det.
Beställningscentralen: Ja alltså om ni hade varit berättigade till en sjukresa så hade ni fått åka taxi hela vägen, men nu är ni tyvärr inte berättigade.
Jag: Okej, tack ändå.

Jag ville inte riktigt ge upp än, för jag hittade ingen skriftlig info nånstans om att just såna här kallelser inte skulle gälla. Kändes så konstigt att den skulle gälla för att få åka buss gratis (som det uttryckligen står på kallelsen), men inte för anslutningen till bussen.

Text från broshyren "Sjukresor i Örebro läns landsting": Om du saknar buss- eller tågförbindelser till närmaste vårdgivare kan du få sjukresa med taxi eller egen bil. Du kan få kostnadsfri anslutningsresa med taxi eller med egen bil till buss eller tåg för fortsatt resa.

Samtal #2
Jag: Hej, jag pratade nyss med beställningscentralen bla bla bla
Landstingets sjukreseenhet: bla bla bla jo då, det räknas som barnsjukvård när du har en kallelse, och då är ni berättigade till sjukresa.

Samtal #3
Jag: Hej, bla bla bla och det visade sig att vi är berättigade till sjukresa.
Beställningscentralen: Okej, men då bokar jag in en hämtning till er imorgon. Kl XX är en bil ledig.
Jag: Okej, och då kommer jag hela vägen till vårdcentralen eller hur fungerar det?
Beställningscentralen: Ja precis, och ni betalar till 125kr till chauffören.
Jag: Okej, tack så mycket, hej då.

Kom på sen att jahopp, nu har jag helt plötsligt blivit inbokad till en sjukresa som kostar 125kr (dyrare än en taxi som skulle kosta ca. 80kr), när det enda jag ville var att på något sätt ta mig till stadsbusshållplatsen där jag faktiskt kan åka till vårdcentralen GRATIS med kallelsen. Med sjukresan så kommer jag ändå fram 1 timma före kallad tid, för man måste anpassa sig till när bilen är ledig.

Samtal #4
Jag: Hej, jag ringde alldedes nyss och bokade en sjukresa till mig och dottern, men jag känner att det gick lite snabbt där. För egentligen var jag ute efter en anslutningsresa till stadsbusshållplatsen, och inte en resa som är dyrare än taxi.
Beställningscentralen: Jaha, vadå, vart vill du.
Jag: Ja, alltså länsbussen går inte så ofta, så jag skulle vilja komma till stadsbussen ett par kilometer bort.
Beställningscentralen: Jamen hur kommer du därifrån?
Jag: Jag tar ju bussen. (???) 
Beställningscentralen: Okej, vart ska du åka ifrån då.
Jag: XX hållplatsen.
Beställningscentralen: Vi har ingen sån i vårat system.
Jag: Jag sitter precis och kollar på lanstrafiken.se och det är andra hållplatsen på linje X.
Beställningscentralen: Nej, finns ingen sån hållplats.
Jag: Nähe, men ta hållplatsen innan då... bla bla bla.

Ja ni ser... jag var trött i skallen redan när den här dagen började, och jag känner ju inte mig bättre nu exakt. Tristast är ändå deras ton mot en. Jag ringer egentligen bara för att kolla om hur det överhuvudtaget fungerar och om det finns möjlighet att få reshjälp, helst utan att behöva känna sig som en jubelidiot när man är klar.

Jag borde bara ha ringt en taxi istället.

Till råga på allt så har jag ju inte tänkt ut det här ordentligt ändå. Hur ska jag göra med bilbarnsstolen på bussen sen då? Hon är för tung att bäras på i stolen hela vägen fram o tillbaka. Så vagnen måste med, o då kommer jag verkligen få händerna fulla. Ringde S och beklagade mig och han tyckte jag bara skulle ringa mormor istället och fråga om hon skulle kunna skjutsa.

Hmm, jag får väl göra det då... o om hon inte kan så får jag väl åka iväg vid 5.30 o skjutsa S till jobbet så jag har bilen sen. Eller åka 2,5 timmar för tidigt till vårdcentralen med länsbussen. Eller ta vanliga taxin. Allt det är trots allt lättare än att släpa på både vagn o stol i taxi o buss.

Samtal #5
Jag: Hej, jag skulle vilja avbeställa [lång förklaring]
Beställningscentralen: Ja nu är den avbeställd.

Ja hej o hå, välkommen till trötta småbarnsmorsan utan hjärnceller världen.

Kommentarer
Postat av: katja

oj, förstår att du blev trött! men du kommer väl imorrn i käkar smörgåstårta till lunch??

2011-01-27 @ 19:44:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0